onsdag 11 oktober 2023

Undergiven - en studie


Fick tipset av en läsare att skriva om undergivenhet. Så jag beslöt mig för att söka lite information och se om jag kunde skriva något både spännande och lärorikt.

Så vad kan man läsa om gällande detta ämne? Ganska snabbt kommer man in på BDSM vilket vi alla hört talas om, men vet vi vad det står för? Det går att läsa BDSM är ett samlingsbegrepp och innefattar Bondage, Disciplin, Dominans, Submission och Sadomasochism. 

Submission är alltså det engelska ordet och betyder just undergivenhet. Det går vidare att läsa att det innebär en önskan att underordna sig någons vilja eller kontroll och att det kan vara fysisk, psykiskt eller både ock. Jag tänker att det är när man trivs i att rätta sig efter någon annan, göra saker där man sätter någon annan före sig själv och att man tar order från någon.

Som motpart i undergivenheten är det oftast en eller flera personer som är dominanta. Samtidigt tänker jag att man kan ju vara undergiven och rätta sig och försöka vara någon annan till lags även om denna person inte är speciellt dominant i sin ställning.

Bondage handlar om att styra över någons rörelsefrihet. Oftast handlar det om rep och handbojor, men det kan också vara genom överenskommelse. Att man genom kommandon eller handlingar begränsar någon.

Diciplin handlar om kontroll och att styra någon. Likt dominans och undergivenhet så är det en av parterna som blir styrt av den andra. Ofta är belåning och bestraffning av något slag med i bilden.

Dominans är ofta en motpart till undergivenhet. Det är en person som trivs i rollen att styra och bestämma och på så sätt få sin vilja fram. Inom BDSM kan det vara ett sätt att ta rollen som den som styr och har all makt, men samtidigt är alla parter med i rollspelet och det är nödvändigtvis inte den dominanta som har all makt. Det kan handla om att sätta regler, styra den undergivna eller utdela straff och belöningar.

Sadomasochism handlar om att gå igång antingen på att ta emot eller ge smärta i någon form. Detta ska alltid ske under noga överenskomna former. Det finns studier som visar att smärta i olika former gör att kroppen reagera genom att det bildas endorfiner och det kan ge en extra upplevelse.

"Känner igen det där. Min fru beskriver det ungefär likadant. Hur skönt det är att släppa alla spärrar och krav pä sig själv och helt ge sig åt mig. Dock gör vi bara det vid sex."

Jag identifierar mig själv ofta som undergiven, men kan samtidigt känna igen mig i några av dessa beskrivningar. Det går att läsa att BDSM för en del, är ett sätt att krydda till sexlivet nån gång då och då. Det finns dock dom som har det som en livsstil där inslag av BDSM genomsyrar både sexlivet och vardagen. Vissa gillar specifika delar och vill till exempel endast bli dominerade, men att det finns dom som utforskar och lever ut BDSM i större utsträckning. Exempelvis behöver man inte bara vara lagt åt ena hållet, utan det är fullt möjligt att byta roller.

"Det är underbart att bara ge sig hän åt sin man och göra sig tillgänglig på alla sätt."

Säkerhetsord är något vanligt inom BDSM och används för att styra BDSM-aktiviteterna åt rätt riktning. Ett av de vanligaste sätten är att används sig utav färgerna Grön, Gul och Röd. Där Röd betyder Stopp, mean grön innebär att det är okay att fortsätta.

Vidare går det att läsa att undergivenhet i vissa fall delas in i olika grupper. 

Slav är nog en av de vanligaste och innebär att man frivilligt underkastar sig någon eller några och följer order. Tvingad att utföra något sexuellt, bära vissa kläder eller utföra något annat. Annars kan bestraffning komma.

Masochist är den person gärna får smisk eller på annat sätt blir bestraffad fysiskt. Det kan göra ont, men ska samtidigt vara inom en viss gräns. Hårthänt sex och gilla att bli plågad är andra drag som passar en masochist.

Little är en person som gillar och gärna förstärker och lyfter fram att dom är små och något hjälplösa. Rollspel med åldersskillnad är vanligt förekommande. Det är inte helt ovanligt med accessoarer så som leksaker eller söta kläder eller prydnader.

Rope bunny är en undergiven person som går igång på att bli bunden och fasthållen. Genom detta njuter dom av att hamna i ett mer eller mindre hjälplöst tillstånd, men dom kan också finna något vackert i exempelvis vara bunden med ett sidenband runt händerna.

Jag ska skriva ett inlägg senare där jag ger mina egna tankar kring detta och hur jag identifierar och känner igen mig själv. Men det blir lite senare :)



4 kommentarer:

  1. När du tittar på porrfilm , gillar du då killarna sprutar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tycker faktiskt det kan vara spännande. Det är lite av en klyscha i porrfilm fast jag tycker många gånger det är en spännande avslutning.

      Radera
  2. Det du skriver prickar rätt i många av mina fantasier jag haft genom åren. Så långt jag kan minnas har mina fantasier haft olika inslag av dominans. Allt från soft till mer eller mindre tabu fantasier. Jag har inte hittat någon att fullt leva ut dessa fantasier tillsammans med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du kan känna igen det jag skriver om. Jag tycker vissa av mina fantasier varit ganska tabu och snuskiga, men har förstått att det finns dom som har än snuskigare fantasier och att det finns lite av varje där ute.

      Radera